
Pædagogiske læringsmål for Klippen
Vores værdigrundlag og pædagogiske mål
Klippens pædagogiske profil præsenterer målet og rammerne for vores undervisningstilbud, som afspejler vores tre kerneværdier: Holdning, Fællesskab og Livsmod. Klippen er en friskole, som hviler på et kristent værdigrundlag. Det er med til at gøre det til et helt særligt sted at gå i skole. Hos os er alle elever værdifulde, og derfor betyder det meget for os at skabe de bedste forudsætninger for læring og dannelse for den enkelte. Alle elever er velkomne på Klippen.
Nedenfor præsenterer vi hovedtrækkene i den pædagogiske praksis, som vi udøver på Klippen:
Vi ønsker at skabe en positiv relation til den enkelte elev. For at skabe den vil vi:
- sikre, at der er tid til nærvær og personlig kontakt med den enkelte elev dagligt.
- se, værdsætte og anerkende hver enkelt elev som sit eget individ.
- udvise en ærlig interesse for den enkelte elev samt tage hensyn til og have respekt for forskelligheder.
- møde eleven der, hvor han/hun er (både fagligt, personligt og socialt).
Vi ønsker at skabe en tryg og tillidsfuld stemning på skolen og i de enkelte klasser ved at:
- være til rådighed for eleverne.
- tage os tid til at spørge, lytte og undersøge.
- opfordre til en positiv omgangstone og atmosfære eleverne imellem og elever og voksne imellem.
- arbejde konstruktivt med konfliktløsning.
- sætte tydelige grænser og italesætte uhensigtsmæssig adfærd og sprogbrug med venlige påmindelser og forklaringer.
- stille krav til elever og lærere om at tale pænt og vise hensyn.
- lære den enkelte elev at reflektere over egne handlinger og blive bevidst om, at handlinger har konsekvenser.
Vi ønsker at møde eleven på sit faglige niveau ved at:
- lære den enkelte elev sine stærke og svage sider at kende.
- lægge vægt på det, der lykkes, i stedet for at være fejlfindere.
- få indblik i den enkelte elevs faglige forudsætninger, udfordringer og potentiale for derved at kunne støtte eleven bedst muligt i sin videre læringsproces. F.eks. gennem differentieret undervisning på tværs af klassetrin og fag.