
Undervisningen på Klippen
På Klippen møder vi alle børn på deres faglige niveau for at kunne støtte eleverne bedst muligt til at udnytte deres fulde potentiale. Vores undervisning skal tilbyde de bedste forudsætninger for læring og dannelse for den enkelte, så alle kan udvikle sig – uanset niveau og udfordringer.
Gode klassemiljøer er grundlaget for en god undervisning
Vi tror på, at læring sker, når man trives, og at trygge rammer er vigtige for både trivsel og læring. Derfor har vi et stort fokus på at skabe de gode klassemiljøer og at gøre brug af forskellige læringsmål og metoder i undervisningen. Mennesker er forskellige, og vores elever lærer således også forskelligt. Undervisning med brug af en skærm kan være godt nogle gange, men vi tror på, at børn ofte lærer lige så godt ved at bruge deres sanser, tegne med hånden og mærke naturen.
Vores overbevisning er, at man skal opleve verden for at forstå den. Derfor er lejrskoler, fordybelsesdage, emneuger og mange andre anderledes dage en helt almindelig del af undervisningen på vores skole. Ofte bruger vi udendørs læringsrum til undervisningen, og vi inddrager bevægelse i den grad, det er muligt.
Rammerne for undervisningen på vores friskole
På Klippen følger vi de samme faglige mål som i folkeskolen, men fordi vi er en friskole, har vi mulighed for at sammensætte undervisningen ud fra, hvad vi vægter højt. Det betyder, at eleverne har de samme fag og ca. samme timemængde som på andre skoler. Dog har vi vores egen læseplan i kristendomsundervisning og i faget sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Generelt har vi et højt fagligt niveau og en alsidig undervisning.
Hvis en elev har faglige udfordringer, er ordblind eller har behov for et løft, så tilbyder vi særlige timer med ekstra hjælp. I mange lektioner er der to voksne i klasserne.